در دنیای کنونی زمانی کلمه سرمایه از زبان کسی جاری میشود ناخوداگاه فکرها به سمت سرمایههای مالی و فیزیکی سوق پیدا میکند اما در این دنیای رقابتی امروزی که مثل مسابقه برای سازمانها شده است و برای پیروزی هر کدام باید یک برگ برنده رو کنند و برای خود مزیت رقابت ایجاد نمایند، از یک سرمایه جدید در سازمانها رو نمایی شده است تحت عنوان سرمایه فکری یا داراییهای نامشهود داراییهایی که قابل لمس نیستند و نمیتواند در هزینهها آنها را محاسبه کرد اما برای سازمان از اهمیت فوق العادهای برخودار است. در کنار این سرمایه به مرور از سرمایه جدیدی تحت عنوان سرمایه اجتماعی رو نمایی شد که باعث پیوند و روابط میان کارکنان و مدیران با یکدیگر میشود. این دو سرمایه در کنار هم میتوانند به عنوان عواملی باشند که برای یک سازمان به عنوان یک سکوی پرتاب محسوب شوند . سازمانها و حتی جوامع باید در نظر داشته باشند که باید زمینه ایجاد این دو سرمایه فراهم شود و فرهنگ آن را در سازمان و جامعه نهادیه نمایند، زیرا سرمایه فکری بدون سرمایه اجتماعی باعث میشود که فرد تنها به سود خود فکر کند و به دیگران کاری نداشته باشد و زمینه ثروتمندشدن یک عده و فقیر شدن دیگری بوجود آید و این یک عامل خطرناک برای هر جامعه ایی محسوب و باعث بوجود آمدن فساد در آن جامعه میشود و از سوی دیگر اگر تنها به سرمایه اجتماعی توجه شود و به سرمایه فکری اهمیتی داده نشود ، در جامعه افرادی وجود دارند که باهم در ارتباط هستند اما هیچ زمینه خلاقیت و رشد در آنها بروز نمیکند و جامعه به سمت عقب حرکت میکند و باعث عقب ماندگی میشود اما اگر این دو در کنار هم قرار گیرند و افراد در کنار روابط صمیمیو کار گروهی که با هم دارند بتواننند از سرمایه فکری استفاده کنند زمینه رشد دسته جمعی افراد فراهم و در نتیجه باعث رشد اقتصادی جامعه میشوند و کیفیت زندگی مردم دچار تغیپیرات محسوسی میشود.
تغییر سازمانی و مقاومت در برابر تغییر بازدید : 692
يکشنبه 20 ارديبهشت 1399 زمان : 23:22