loading...

اخبار و همه چی

تعارض پدیده‌‌‌ای است که کم و بیش در اغلب سازمان‌ها وجود دارد و مدیران با آن مواجه می‌شوند و حتی در مواردی آن را مدیریت می‌کنند . صرف نظر از عوامل تعارض ؛ آنچه ا...

بازدید : 389
پنجشنبه 17 ارديبهشت 1399 زمان : 17:27
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اخبار و همه چی

تعارض پدیده‌‌‌ای است که کم و بیش در اغلب سازمان‌ها وجود دارد و مدیران با آن مواجه می‌شوند و حتی در مواردی آن را مدیریت می‌کنند . صرف نظر از عوامل تعارض ؛ آنچه اهمیت دارد دیدگاه مدیران نسبت به این موضوع است که آیا تعارض امری مطلوب است یا نامطلوب. اگر نامطلوب است چاره‌‌‌ای جز رفع و دفع آن نیست و اگر مطلوب است چه مقدار از آن مطلوبیت دارد که ایجاد و یا تقویت گردد که این خود نیاز به مدیریت تعارض را آشکار می‌کند. بی تردید تعارض متأثر از فرهنگ است ؛

تعارض

برداشت اول

نوعی عدم توافق و اختلاف نظر میان افراد را شامل می‌شود ؛ بی آنکه به رفتار خاصی منتهی گردد.

  • تعارض یعنی عدم توافق میان دو یا چند نفر ، گروه یا سازمان. ( گریفین ، 1996 ، ص ، 582)
  • تعارض عدم توافق بر روی موضوعات اصلی و یا یک مخالفت عاطفی و هیجانی است .
  • تعارض عدم توافق میان بخش‌ها ( افراد ، گروه‌ها و سازمان‌ها ) است و می‌تواند هر یک از ویژگی‌های مثبت و یا منفی را داشته باشد .

برداشت دوم

  • صرفاً اختلاف نظر برای تحقق تعارض کافی نیست ، بلکه علاوه بر آن ، رفتار بازدارنده از سوی هر یک از طرفین نیز لازم است .
  • تعارض فرآیندی است که در آن نوعی تلاش آگاهانه به وسیله الف انجام می‌گیرد تا تلاش‌های ب را خنثی کند. البته از طریق سد کردن راه او که در نتیجه ، ب در مسیر رسیدن به هدف در می‌ماند و یا این که الف بدان وسیله بر میزان منابع خود می‌افزاید.
  • تعارض ، یعنی این که گروه‌ها با هم برخورد داشته باشند و به صورت مستقیم رو در رو هم قرار بگیرند.

نکته از برداشت دوم

  • مخالفت محض را نمی‌توان تعارض نامید ؛
  • رفتار‌هایی که بدون قصد و به طور تصادفی مانع راه یکدیگر می‌شوند را نمی‌توان رفتار‌های متعارض نامید ؛ زیرا هیچ یک از دو طرف ، قصد تعارض با دیگری را نداشته است.
  • برخی هم معتقد هستند که باید نشانه‌هایی از قبیل نزاع ، کشمکش یا زد و خورد علنی بین افراد و گروه‌ها موجود باشد ، تا بتوان به وجود تعارض پی برد.

تعارض و تضاد

  • حقیقت آن است که میان تضاد و تعارض تفاوت وجود دارد ؛
  • متضادین دو امر ناسازگاری هستند که ناسازگاریشان در اصل وجود داشتن در یک محل و در یک زمان است ، یعنی محال است هم این وجود داشته باشد و هم آن ، یعنی وجود هر یک ملازم با عدم دیگری است .
  • تضاد هنگامی‌در سازمان رخ می‌دهد که دو طرف ، یکدیگر را تحمل نکند و هر یک دیگری را نفی و طرد نماید . در تعارض هر یک از دو طرف را تحمل می‌کرد و لی مانع او در رسیدن به هدف می‌شد ، اما در تضاد ، هیچ کدام وجود دیگری را نمی‌پذیرد .
  • هنگامی‌که تعارض شدت یافت به گونه‌‌‌ای که هیچ یک ، حاضر به تحمل دیگری نبود ، تضاد اتفاق می‌افتد.

تعارض و رقابت

  • رقابت یعنی هم چشمی‌بین دو گروه در دست یابی به یک چیز ممتاز یا ارزشمند ، در حالی که در تعریف واژه‌ی تعارض چنین فرض می‌شود که یک گروه مستقیماً مانع از این می‌شود که گروه دیگر به هدف خود برسد .
  • در تعارض، اهداف گروه در معرض خطر قرار دارد، خصومت آشکار است و قوانین و مقررات را نقض می‌کنند. در رقابت، گروه‌ها به دنبال یک هدف هستند، خصومت منتفی و یا ناچیز است و رفتار تحت کنترل قوانین و مقررات است .

تعارض و دیدگاه‌های آن

  • دید گاه سنتی: تعارض، بد و پدیده‌‌‌ای غیر ضروری است که باید سریعاً متوقف و کلیه زمینه‌های بروز آن نیز بر طرف شود .
  • دیدگاه روابط انسانی : تعارض در گرو ه‌ها و سازمان‌ها یک رویداد طبیعی است که به طور مکرر رخ می‌دهد و به همین دلیل ، پذیرش آن توصیه می‌شود ؛
  • دیدگاه تعامل گرایان: تعارض نیروی مثبت در گروه است که وجود آن برای عملکرد موثر گروه نیز ضروری است و به همین دلیل تعارض مورد تشویق قرار می‌گیرد.

تعارض مثبت و منفی و اثر بخشی آن از دید گاه تعامل گرایان

مدیریت باید در صدد کاهش تعارضات منفی بر آید به تعبیر دیگر کار مدیر ایجاد محیطی برای تعارض سازنده است ، اما نباید به حد افراط برسد که سازمان را دچار نوعی بیماری و آسیب کند . پس دو نوع تعارض وجود دارد که یکی سازنده و دیگری مخرب است و مدیران باید تعارض سازنده را ایجاد و تعارض مخرب را محو کنند.

تعارض کارکردی و تعارض غیر کارکردی

تعارض در سطح پایین و بالا مخرب و غیر کارکردی است و موجب کاهش اثر بخشی و سطح عملکرد افراد می‌شود .

اما تعارض در سطح متوسط سازنده و مفید است و باعث اثر بخشی در سازمان می‌شود .

اخبار و همه چی

پیامد‌های تعارض

منفی و مخرب

  • ارتباط میان افراد ضعیف می‌شود
  • جو عدم اعتماد و سوء ضن بین افراد بوجود می‌آید
  • فاصله بین افراد افزایش می‌یابد
  • گروه‌ها و افراد به منافع جزئی و محدود خود توجه می‌کنند
  • موجب هدر رفتن وقتوقت و انرژی سازمان می‌شود و هماهنگی را تضعیف می‌کند .

مثبت و سازنده

  • خلاقیت و نو آوری را پرورش می‌دهد
  • تغیرات را تحریک می‌کند
  • مباحث و اهداف را روشن می‌کند
  • ارتباطات مناسب تری را ممکن می‌کند
  • انرژی داخل واحد‌ها را افزایش می‌دهد

منبع : آقا پبروز، علی. 1384. رویکرد اسلامی‌به تعارض سازمانی،حوزه و دانشگاه ، سال یازدهم، شماره 45.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 4
  • باردید دیروز : 129
  • بازدید کننده دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 255
  • بازدید ماه : 305
  • بازدید سال : 1176
  • بازدید کلی : 26164
  • کدهای اختصاصی